نقش و تأثیر عامل لحن در سبک حافظ
نویسندگان: ثبت نشده
چکیده مقاله:
در این مقاله پس از بحث کوتاهى درباره مفهوم، اهمیت و نقش "لحن" در سبک متون ادبى و پیوند "لحن" و "موضوع"، به تحلیل لحنهاى متفاوت و متناسب با موضوعات اصلى دیوان حافظ پرداخته شده است. در این راستا، دیوان حافظ از نظر موضوعى به ده بخش، تقسیم و پس از چندین بار خوانش، لحنهاى پر بسامد در پیوند با هر موضوع، تبیین و تحلیل گردیده است؛ یافتههاى پژوهش که به گونهاى کوتاه و نمونهوار در متن مقاله آمده است، نشان مىدهد که دیوان حافظ در بردارنده لحنهاى متنوع و گوناگونى است که در تناسب با موضوعات و موقعیتهاى مختلف، کاربرد هنرى یافتهاند. لحنهاى خطابى و صمیمانه، جدى و حماسى، عنادى و طنزآمیز، قاطع و صریح، عاشقانه و التماسى، آمرانه و اندرزى، شاد و روایى و تلخ و روایى در تناسب با موضوعات و مضامین و ساختار و بافت و آهنگ غزلهاى حافظ، بسامد بیشترى دارند.
منابع مشابه
لحن تعلیمی در دیوان حافظ
در دیوان حافظ، ادبیات تعلیمی و ادبیات غنایی بهخوبی با هم پیوند خوردهاند و نتیجة همنشینی این دو نوع ادبی، به شکلگیری لحنی خاص در کلام حافظ منجر شده است. حافظ با زدن رنگ عاطفی به پند و اندرزهای کوتاه و فشردهاش، نوعی خاص از ادبیات تعلیمی را که دارای لحنی نرم و تأثیرگذار است، تقویت و برجسته کرد و با گنجاندن بایستهها و نبایستههای اخلاقی در فرم غزل، راههای درست زندگی را در بیانی هنری و دلنشین...
متن کامللحن تعلیمی در دیوان حافظ
در دیوان حافظ، ادبیات تعلیمی و ادبیات غنایی بهخوبی با هم پیوند خوردهاند و نتیجة همنشینی این دو نوع ادبی، به شکلگیری لحنی خاص در کلام حافظ منجر شده است. حافظ با زدن رنگ عاطفی به پند و اندرزهای کوتاه و فشردهاش، نوعی خاص از ادبیات تعلیمی را که دارای لحنی نرم و تأثیرگذار است، تقویت و برجسته کرد و با گنجاندن بایستهها و نبایستههای اخلاقی در فرم غزل، راههای درست زندگی را در بیانی هنری و دلنشین...
متن کاملنشانههایی از سبک هندی در شعر حافظ
جوهر و مایۀ اصلی سبکی را که به «سبک هندی» معروف شده است، تجرید تشکیل میدهد که درحقیقت بهکار گرفتن تخیل شاعرانه در بیان مطلب است. در روند تحول شعر فارسی، هرقدر شعر برای بیان معانی باریک و مکنونات قلبی بهکار گرفته شده، به همان اندازه نشانههای سبک بیان تجریدی، یعنی سبک هندی، در آن بیشتر شده است. همین نوع اشارات آراسته به تجرید و تشخیص در اشعار حافظ شیرازی فراوان است. در مقالۀ حاضر این ویژگی در...
متن کاملخاستگاه متناقضنمایی در سبک شخصی حافظ
زبان شعر، زبان تناقض است و این تناقض در هر دو ساحت صورت و معنی برای شعر اجتنابناپذیر است.این جستار در پی آن است تا این گونه تنشهای صوری- معنایی را در غزلیات حافظ مورد تحلیل قرار دهد.در بخش نخست مقاله، مختصری در باب پارادوکس و تعریف آن در شعر، آمده است.سپس در مورد ساخت تقابلهای دوگانه در مکتب ساختارگرایی اندکی بحث شده است.در بخش سوم تضادها و تقابلهای دوگانه در اشعار حافظ نشان داده شده و علا...
متن کاملسبک شناسی متناقض نما در شعر حافظ
در ادبیات فارسی محور جمالشناسی بر شکستن هنجارها و عادتهای زبانی در لفظ و معناست که این مهم در آرایة ادبی «متناقضنما» خود را نشان دادهاست. متناقضنما یا پارادوکس در شعر حافظ اغلب به صورت فنی، زیبا و البته ظریف و شگفتانگیز خودنمایی میکند. یعنی از اجتماع امور متضاد و متناقض، تصویری شگفت، هنری و زیبا خلق مینماید. این مقاله با هدف بررسی متناقضنما و گونههای آن در شعر حافظ به نگارش درآمده است...
متن کاملDegenerate Four Wave Mixing in Photonic Crystal Fibers
In this study, Four Wave Mixing (FWM) characteristics in photonic crystal fibers are investigated. The effect of channel spacing, phase mismatching, and fiber length on FWM efficiency have been studied. The variation of idler frequency which obtained by this technique with pumping and signal wavelengths has been discussed. The effect of fiber dispersion has been taken into account; we obtain th...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 3 شماره 7
صفحات 119- 140
تاریخ انتشار 2012-06-20
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023